Rekonstrukcja cyfrowa filmu "Ostatni dzień lata"

2010-09-07

We wrześniu na wielki ekran powraca kolejne arcydzieło polskiej klasyki filmowej w nowej cyfrowej wersji. 13 września
o godz. 20:00 w warszawskim kinie Kultura odbędzie się uroczysta premiera filmu "Ostatni dzień lata"
  w reżyserii Tadeusza KonwickiegoJana Laskowskiego. Organizatorami pokazu są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Kino Kultura i twórcy projektu KinoRP.


To był najtańszy film fabularny w historii polskiego kina - ekipa dysponowała jedną kamerą Arriflex, sześcioma tysiącami metrów taśmy czarno-białej i dziesięcioma tysiącami złotych. Reżyserem był scenarzysta i kierownik literacki zespołu filmowego Kadr, w dziedzinie reżyserii kompletny amator - Tadeusz Konwicki. Pomysł na film? "Na pustej plaży spotyka się dwoje ludzi. Nie mogą się porozumieć". Ten ascetyczny scenariusz realizowała w równie ascetycznej scenerii pustej plaży 5-osobowa ekipa. I choć zawisło nad nimi jakieś fatum - pierwsze zdjęcia okazały się niedobre i film trzeba było kręcić na nowo, część ekipy poważnie się pochorowała, a zanim wydobrzeli, ostatni dzień lata zmienił się w środek jesieni - efekt ich pracy okazał się niezwykły. Subtelna, ascetyczna, o niemal paradokumentalnej poetyce opowieść o konfrontacji dwóch samotności, z której nie wyniknie autentyczna bliskość, a której finałem będzie - równie niedopowiedziana jak wszystko w tym filmie - śmierć, została nagrodzona na festiwalu w Wenecji Grand Prix w kategorii filmów dokumentalnych i krótkometrażowych, Nagrodą Główną na EXPO w Brukseli i I nagrodą na MFF w Londynie. Wśród widzów, którzy wartość "Ostatniego dnia lata" dostrzegli od razu, znalazła się Maria Dąbrowska.
Po seansie zanotowała w dzienniku: "Morze, pusta plaża, wydmy... Żywej duszy - poza dwojgiem ludzi i drążącymi hukiem niebo odrzutowcami. Jednodniowy romans, wątły dialog - a tyle w nim powiedziane! W życiu mi się żaden film tak nie podobał jak ten". Trudno o lepszą rekomendację! 

13 września to dla "Ostatniego dnia lata" pierwszy dzień nowego, kinowego życia. To kolejna odsłona projektu KinoRP, którego celem jest
stworzenie wysokiej jakości kopii cyfrowych najwybitniejszych polskich tytułów filmowych. Dzięki współpracy specjalistów od technologii cyfrowych z twórcami rekonstruowanych filmów wreszcie można w pełni dostrzec i docenić wszystkie wizualne i artystyczne walory arcydzieł polskiej kinematografii.

Projekt KinoRP, zainicjowany i koordynowany przez firmę KPD, realizują w swoich laboratoriach The Chimney Pot i Studio Filmowe TPS (obraz) oraz TOYA Studios (dźwięk). Od początku głównym partnerem projektu jest Studio Filmowe KADR, a także Studio Filmowe OKO.

Opublikuj

Komentarze

Zaloguj się aby dodać nowy komentarz.